Tällä kertaa pääsin sparraamaan markkinoinnissa hyvin poikkeavaa startupia. Yritys on perustettu Raumalla vuonna 2013, ja se on vähintään tuplannut liikevaihtonsa vuosittain viimeisen kolmen vuoden aikana. Kadehdittavien lukujen lisäksi Sorcolorista tekee erityisen sen toimiala: kyseessä on maalausliike. Yritys siis pistää väriä talojen ulko- ja sisäpintoihin sekä kattoihin.
On todella kiehtovaa, että näin perinteisellä toimialalla voi rakentaa menestystarinan. Sorcolorin kavereihin tutustuttuani uskon, että menestyksen takana on palava into työntekoon sekä halu jatkuvaan parantamiseen.
Keikka oli samalla minulle hyvin mieluisaa vaihtelua, sillä Sorcolor myy palveluitaan suoraan kuluttajille. Suurin osa asiakkaistani myy toisille yrityksille jonkinlaisia sähköisiä palveluita.
Koska toistaiseksi ihmiset vielä tekevät ostopäätökset, ei kuluttajille markkinoinnin välttämättä tarvitse juuri erota B2B-markkinoinnista. Omia erityispiirteitä kuluttajabisneksessä toki on. Yksi näistä on suuren asiakasmassan mukanaan tuoma maineenhallinta; Sorcolorillakin on oma “faniketjunsa” Suomi24:ssä.
Päivän aikana keskustelimme lisäksi esimerkiksi nopeudesta, vastuullisuudesta, edelläkävijyydestä, läpinäkyvyydestä ja tarinoiden merkityksestä. Keksimme yhdessä useita konkreettisia aiheita, joihin on helppo tarttua. Osasta kannattaa napata pikavoitot ja toisten valmisteluun tarvitaan enemmän aikaa. Luotan kuitenkin, että kaikki sovittu tulee tehtyä, sillä Sorcolorissa on selvästi totuttu tarttumaan toimeen. Ensimmäinen muutos yrityksen kotisivuille syntyi viisi minuuttia suunnittelupuhelun päättymisen jälkeen.