Viikko sitten vedin Tampereella sissimarkkinointikoulutusta. Koulutuksessa puhuin paljon siitä, miten yrityksestä saa rakennettua halvalla ja helposti kaikkien tunteman.
Yksi osallistujista kysyi, tarvitseeko yrityksen olla tunnettu. Erittäin hyvä kysymys!
Toki pelkästään muille yrityksille kapealla sektorilla myyvä toimija voi menestyä mainiosti ilman että sitä toimialan ulkopuolella tunnetaan. Mutta todennäköisesti tällainenkin yritys menestyisi vielä paremmin, jos se tunnistettaisiin. Harva kuitenkaan pääsee nauttimaan monopoliasemasta.
Otetaan esimerkiksi yritys, joka korjaa kaikenlaisia isoja koneita. Jos et omista itse kaivinkonetta, kuinka monta kyseisen alan toimijaa osaat nimetä? Minä osaan yhden, Tampereella toimivan Heavy-Sepät. Pelkästään mainion nimen ja logon ansiosta. Toki en tällä hetkellä ole heidän asiakkaansa, mutta heti kun kaivinkoneen ostan lupaan viedä sen Heavy-Sepille korjattavaksi.
Ihmisten tavoin myös yritykset usein yliarvioivat oman tunnettuutensa. Kun firma on tullut itselle 20 vuoden aikana tutuksi, helposti tulee ajatelleeksi että kaikkihan meidät tuntevat. Aktiivisesti yrityksen palveluita tai tuotteita kaupustelevat myyjät kuitenkin yllättyvät päivittäin, miten vähän asiakkaat tuntevat alan toimijoita.
Tämä on yksi tärkeä syy, miksi kannattaa olla tunnettu. Jos potentiaalinen asiakas edes jotenkin osaa yrityksen nimen yhdistää, alkaa toimittaja heti tuntua tutulta ja keskustelu sujuu paljon helpommin. Kaikilla myyntiä tehneillä on tästä varmasti kokemusta.
Luonnollisesti tunnettuus auttaa myös uusien työntekijöiden hankkimisessa. Potentiaalisen työnhakijan kynnys vaihtaa työpaikkaa on pienempi, kun on yrityksestä valmiiksi tietoinen.
Vähemmän ilmeinen asia voi olla nykyisten työntekijöiden viihtyvyys. Jos jatkokommentti kysymyksen “missä olet töissä” vastaukseen on aina “ihan vieras nimi”, alkaahan se helposti turhauttaa. Jos taas kysyjä nimen tunnistaa, voi tämä vahvistaa vastaajan suhdetta työnantajaan. Ihminen haluaa olla ylpeä työpaikastaan.
Moderni sissimarkkinointi on loistava ja halpa keino nostaa mikä tahansa yritys kaikkien huulille. Osallistu koulutukseeni keväällä Helsingissä, Jyväskylässä tai Oulussa!